Ravintokuidut

Ravintokuiduista on hyötyä suolistolle. Ihmisen elimistön sisältämät entsyymit eivät pysty hajottamaan ravintokuituja vaan ne kulkeutuvat elimistön läpi paksusuoleen.
Eri elintarvikkeet sisältävät erilaisia kuituja. Veteen liukenematonta kuitua on erityisesti täysjyväviljoissa ja liukenevaa kuitua puolestaan hedelmissä, marjoissa ja palkokasveissa. Yhteistä ravintokuiduille on, että ne lisäävät suolen massaa ja helpottavat näin vatsan toimintaa. Esimerkiksi suomalaisen ruokavalion tuttu ruisleipä sisältää ruiskuitua, joka edistää suolen normaalia toimintaa. 
Riippuen ruokavaliosta, kuidun määrä vaihtelee. Riittävä kuidun määrä on 25-30 g vuorokaudessa. Runsaasti täysjyväkauraa, ruista, pähkinöitä, siemeniä, palkokasveja ja vihanneksia ja hedelmiä sisältävä ruokavalio sisältää luultavasti riittävästi ravintokuitua suoliston hyvinvointiin. Jos näitä elintarvikkeita nauttii vähäisesti, voi ravintokuitua myös lisätä kätevästi esim. smoothien, jugurtin, soijarahkan tms. joukkoon. 
Järjestys: