RASVAHAPOT

Pehmeistä rasvoista saatavat tyydyttymättömät rasvahapot tekevät ihmiselle hyvää. Välttämättömät rasvahapot (englanninkielinen lyhenne EFA eli Essential Fatty Acids) ovat ravintoaineita, pehmeistä rasvoista saatavia rasvahappoja, joita kehomme ei pysty itse tuottamaan. Siksi välttämättömiä rasvahappoja tulee saada riittävästi ruokavaliosta.
Markkinoilla on myös runsaasti välttämättömiä rasvahappoja sisältäviä valmisteita. Omega-rasvahapot ovat pehmeitä, tyydyttymättömiä rasvoja. Valitettavan usein tyydyttymättömiä rasvoja saadaan tavanomaisesta suomalaisesta ruokavaliosta liian vähän ja kovaa rasvaa taas liian paljon. Kovaa rasvaa on runsaasti mm. rasvaisissa maitotuotteissa (esim. juustossa ja jäätelössä), voissa ja lihassa. Pehmeää rasvaa saadaan mm. rasvaisesta kalasta ja pähkinöistä, manteleista ja siemenistä. Vaikka kasviöljyt sisältävät pääosin pehmeää rasvaa, esimerkiksi kookosrasvan rasva on kovaa rasvaa.
On olemassa kahta päätyyppiä välttämättömiä rasvahappoja: Omega-3 ja Omega-6. Omega-3 rasvahappoja saadaan kalaöljyistä ja joistain kasviöljyistä. Omega-6 rasvahappojen lähteenä ovat kasviöljyt. Omega-6 rasvahappoa eli linolihappoa sisältäviä kasviöljyjä ovat mm. rypsi-, auringonkukka-, ja soijaöljy. Omega-3 rasvahappoa eli alfalinoleenihappoa on esim. rypsi-, hampunsiemen-, pellava- ja Camelina-öljyissä. Rasvaisimmat kalat kuten lohi ja kirjolohi sisältävät paljon Omega-3 rasvahappoja, mutta myös vähärasvaisemmat muikku ja silakka sisältävät niitä. Syömällä runsaasti rasvaista kalaa ja monipuolisesti Omega-3 rasvahappoja sisältäviä kasviöljyjä, Omega-3 rasvahappojen saanti täyttyy ravinnosta. Usein tavanomaisesta suomalaisesta ruokavaliosta saadaan riittävästi tai jopa liikaa Omega-6 rasvahappoja. Sen sijaan Omega-3 rasvahappojen saanti voi jäädä niukaksi.
Pehmeän rasvan käyttö vaikuttaa myönteisesti mm. sydämeen ja verisuonistoon sekä veren triglyseriditasoihin. Välttämättömien rasvahappojen, ja ylipäätään pehmeiden rasvojen nauttimisen, sanotaan vaikuttavan myös ihon, limakalvojen ja hermoston kuntoon.
Omega-3 rasvahapoista EPA ja DHA edistävät sydämen normaalia toimintaa, kun niitä nautitaan 250 mg päivittäin. DHA edistää aivotoiminnan pysymistä normaalina ja näön pysymistä normaalina, kun sitä nautitaan 250 mg päivittäin. EPA ja DHA edistävät veren triglyseriditasojen pysymistä normaalina, kun niitä nautitaan 2 g päivässä. EPA ja DHA edistävät verenpaineen pysymistä normaalina, kun niitä nautitaan 3 g päivässä. EPA:n ja DHA:n yhdistetty lisäsaanti ei tule olla enemmän kuin 5 g päivässä. 
 
Järjestys: