Nivelet, luusto ja lihaksisto

Luusto on kehon tukiranka ja ihmiskehossa on 206 luuta. Luut pitävät meidät paitsi pystyssä, myös liikkeellä, ja suojaavat elimiä. Luuston kuntoon voi vaikuttaa läpi elämän. Vaikka lapsena luut kasvavat nopeasti, myös aikuisen keho tuottaa uutta luukudosta. Luun kuntoon vaikuttaa ruokavalio ja liikunta. Esimerkiksi kalsium ja D-vitamiini ovat luustolle tärkeitä, sillä ne edistävät luuston pysymistä normaalina.  
Nivelten hyvinvointiin voi vaikuttaa liikunnalla, sillä liikunta edistää nivelrustojen aineenvaihduntaa ja nivelten hyvinvointia. Liikunta vahvistaa niveliä tukevia lihaksi ja edistää kehonhallintaa. Kasvispainotteinen, hyviä rasvoja sisältävä ruokavalio on sekin nivelille ystävällinen. Lisäksi on saatavilla ravintolisiä nivelten hyvinvointiin. Ne sisältävät eri raaka-aineita esimerkiksi glukosamiinia, mitä esiintyy ihmisillä niin rustossa, nivelissä kuin välilevyissäkin. C-vitamiini edistää kollageenin tuotantoa.
Järjestys: