Kasviproteiini

Ihminen tarvitsee proteiinia solujen rakennusaineeksi. Keskimääräinen tarve on noin yksi gramma proteiinia per painokilo, mutta proteiinin tarve voi olla myös suurempi. Kasviproteiinit ovat hyvä vaihtoehto eläinperäisten proteiinin rinnalle tai tilalle ja sopivat lisäksi hyvin ruoka-aineallergioista kärsiville tai kasvisruokavaliota noudattaville henkilöille. Yhdistämällä eri kasviproteiinin lähteitä samassa tuotteessa saadaan aminohappoprofiililtaan eläinkunnan proteiineja vastaavia tuotteita. Suosittu kasviproteiiniyhdistelmä on riisi ja herneproteiini. Riisiproteiini on erinomainen, hyvin imeytyvä kasvikunnan proteiini ja siinä on lähes täydellinen aminohappoprofiili. Riisiproteiinissa on kuitenkin vain vähän aminohappoa nimeltä lysiini, jota taas löytyy erityisesti palkokasveista, kuten herneestä. Yhdistämällä nämä kaksi erinomaista proteiinin lähdettä saadaan aikaiseksi monipuolinen aminohappoprofiililtaan täydellinen proteiini.
Hamppuproteiinijauhe on hampunsiemenistä tuotettua jauhetta. Hamppuproteiini sisältää noin 50 % proteiinia, 21 % kuituja sekä hieman rasvahappoja. Hamppuproteiinilla on täysiarvoinen aminohappoprofiili eli se sisältää välttämättömät aminohapot, joita keho ei pysty tuottamaan itse vaan jotka tulee saada ravinnosta. Hamppuproteiini sisältää suhteellisen vähän lihaskasvuun eniten vaikuttavaa leusiinia, mutta on loistava vaihtoehto kasviperäiseksi proteiininlähteeksi, sillä se on hellä ruoansulatukselle ja imeytyy nopeasti.
Herneproteiini on erinomainen vegaaninen proteiinilähde. Sen aminohappoprofiili on samankaltainen kuin heraproteiinin ja se sisältää erityisen korkeat pitoisuudet arginiinia, lysiiniä ja fenyylialaniinia. Herneproteiini on turvallinen vaihtoehto allergikoille ja sopii hyvin kasvissyöjille, soija-allergiasta kärsiville sekä laktoosi-intolerantikoille. Herneproteiinia käytetään usein yhdessä riisiproteiini kanssa, jolloin saadaan aikaiseksi aminohappoprofiililtaan monipuolinen proteiinilisä. Riisiproteiinissa on reilusti rikkipitoisia aminohappoja metioniinia ja kysteiiniä, mutta vain vähän lysiiniä.
Riisiproteiini on kasviperäinen proteiininlähde. Se on loistava vaihtoehto allergioista tai yliherkkyyksistä kärsiville, sillä riisiproteiinia voi käyttää myös maito-, soija- ja / tai gluteeniallergioista kärsivät. Riisiproteiinissa on laaja aminohappoprofiili, joka sisältää 19 aminohappoa, mukaan lukien välttämättömät aminohapot. Riisiproteiini on maultaan neutraalia ja sopii erityisen hyvin smoothien tai puuron joukkoon.
Soijaproteiini on soijasta peräisin oleva proteiini. Soijan proteiineissa on kasvikunnan paras aminohappokoostumus ja se sisältää kaikkia ihmiselle välttämättömiä aminohappoja. Soijaproteiini on verrattavissa laadultaan eläinkunnan proteiininlähteisiin. Se sisältää luontaisesti hyvin vähän rasvaa, eikä sisällä lainkaan tyydyttynyttä rasvaa. Soijaproteiini sopii erinomaisesti vegaaneille, laktoosi-intoleranssista kärsiville ja henkilöille, jotka eivät voi käyttää tavallista proteiinijauhetta.
 
Järjestys: