D-vitamiini

Rasvaliukoista D-vitamiinia valmistuu ihossa auringon UVB-säteilyn vaikutuksesta. Koska Pohjoisissa leveysasteissa aurinko näyttäytyy harvoin, meidän tulee saada D-vitamiinia pääasiassa ravinnosta. Rasvainen kala, kalaöljy, voi ja kananmunat sisältävät D-vitamiinia. Margariineihin ja maitoon sekä lehmänmaitoa korvaaviin maitoihin (ei luomumaitoon) kuten soija- ja kauramaitoon sekä niistä valmistettuihin jugurtteihin ja rahkoihin ym. lisätään myös D-vitamiinia.
D-vitamiini edistää luiden pysymistä normaaleina sekä veren normaalia kalsiumtasoa. D-vitamiini edistää kalsiumin ja fosforin normaalia imeytymistä/hyödyntämistä. D-vitamiini edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. D-vitamiini osallistuu solujen jakautumisprosessiin. D-vitamiini edistää normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä ja hampaiden pysymistä normaaleina.
D-vitamiinin tarvetta lisää mm. raskaus ja imetys, sekä erilaiset sairaudet ja kova fyysinen rasitus. D-vitamiinin suositeltava päivittäinen saanti on 10 μg vuorokaudessa sekä lapsille että aikuisille. Kahden viikon ikäisestä aina 2-vuotiaaksi asti lapsille suositellaan D-vitamiinivalmisteen ympärivuotista käyttöä 10 μg vuorokaudessa. 2-18-vuotiaille suositellaan D-vitamiinivalmisteen ympärivuotista käyttöä 7,5 μg vuorokaudessa. Raskauden ja imetyksen aikana D-vitamiinilisän suositus on 10 μg vuorokaudessa ympäri vuoden. Yli 75 vuotiaille suositellaan D-vitamiinivalmisteen käyttöä 20 μg vuorokaudessa. 
Järjestys: