C-vitamiini

Vesiliukoisella C-vitamiinilla on runsaasti tärkeitä tehtäviä elimistössä. Koska se ei varastoidu elimistöön, sitä tulisi saada ravinnosta päivittäin. C-vitamiinin lähteet ovat kasvikset, hedelmät, marjat ja peruna. C-vitamiinin tarve voi olla suurempi sairaana, toipilaana, raskaana ja imetyksen aikana sekä urheilijoilla, kovassa fyysisessä rasituksessa. Luonnollisesti myös yksipuolinen ruokavalio ja erilaiset dieetit voivat lisätä tarvetta. C-vitamiini edistää immuunijärjestelmän pysymistä normaalina raskaan liikunnan jälkeen. Se edistää normaalia kollageenin muodostumista verisuonten ja luuston, ruston, ikienien, ihon ja hampaiden normaalia toimintaa varten. C-vitamiini edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa ja hermoston normaalia toimintaa. Se edistää normaaleja psykologisia toimintoja, immuunijärjestelmän normaalia toimintaa, suojaa soluja hapettumisstressiltä, auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta ja edistää E-vitaminin palautumista pelkistyneeseen muotoon. C-vitamiini edistää myös raudan imeytymistä.
C-vitamiinia on saatavilla erilaisina valmisteina, yksinään tai yhdistettynä monivitamiineihin. Osa nauttii C-vitamiinin mieluiten tablettina, osa kapseleina ja osa on ihastunut suosittuun jauhemuotoon. 
Järjestys: