B-vitamiini

B-vitamiinit ovat vesiliukoisia vitamiineja, jotka eivät varastoidu elimistöön B12-vitamiinia lukuun ottamatta. Siksi niitä tulee saada ravinnosta jatkuvasti. B-vitamiineja ovat tiamini eli B1-vitamiini, riboflaviini eli B2-vitamiini, niasiini eli B3-vitamiini, pantoteiinihappo eli B5-vitamiini, B6-vitamiini, B7-vitamiini eli biotiini, foolihappo eli B9-vitamiini ja edellä jo mainittu B12-viitamiini, joista jokaisella on oma tehtävänsä elimistössä. 
  • Tiamiini edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa, hermoston normaalia toimintaa, sydämen normaalia toimintaa ja normaaleja psykologisia toimintoja. 
  • Riboflaviini edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa, hermoston normaalia toimintaa, edistää limakalvojen ja ihon pysymistä normaalina, punaisten verisolujen pysymistä normaalina, näön pysymistä normaalina, edistää raudan normaalia aineenvaihduntaa, solujen suojaamista hapettumisstressiltä, auttaa vähentämään väsymistä ja uupumusta.
  • Niasiini edistää limakalvojen ja ihon pysymistä normaaleina sekä auttaa vähentämään väsymystä ja uupumista. Se edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa, normaalia hormonitoiminnan säätelyä sekä normaaleja psykologisia toimintoja.  
  • Pantoteenihappo edistää steroidihormonien, D-vitamiinin ja joidenkin hermovälittäjäaineiden normaalia synteesiä ja aineenvaihduntaa, edistää veren kolesterolitasojen pysymistä normaaleina, normaalia henkistä suorituskykyä auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta
  • B6-vitamiini edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa, hermoston normaalia toimintaa, proteiini ja glykogeeniaineenvaihduntaa, psykologisia toimintoja, veren punasolujen muodostumista, immuunijärjestelmän normaalia toimintaa. Auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta ja edistää normaalia hormonitoiminnan säätelyä.
  • Biotiini edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa, hermoston normaalia toimintaa, normaalia makroravintoaineiden aineenvaihduntaa, normaaleja psykologisia toimintoja, edistää hiusten pysymistä normaaleina, limakalvojen pysymistä normaaleina.
  • Foolihappo, folaatti eli B9-vitamiini edistää raskauden aikaista kudosten kasvua, normaalia aminohapposynteesiä, normaalia veren muodostumista, psykologisia toimintoja, immuunijärjestelmän normaalia toimintaa, normaalia energia-aineenvaihduntaa, solukalvojen normaalia toimintaa, normaalia homokysteiinin aineenvaihduntaa sekä auttaa vähentämään väsymystä ja uupumusta.
  • B12-vitamiini edistää normaalia energia-aineenvaihduntaa, hermoston normaalia toimintaa, edistää normaaleja psykologisia toimintoja, veren punasolujen muodostumista, immuunijärjestelmän normaalia toimintaa ja normaalia homokysteiinin aineenvaihduntaa. B12-vitamiini osallistuu solujen jakautumisprosessiin.
Eri B-vitamiineja saadaan useimmiten samoista ruoista ja siksi B-vitamiineja sisältäviä ruokia tulisi syödä päivittäin. Täysjyvätuotteet esimerkiksi täysjyväleipä ja täysjyväinen luonnonriisi sisältävät runsaasti B-vitamiineja. B-vitamiineja on paljon myös iduissa ja pavuissa, manteleissa, siemenissä ja pähkinöissä sekä tummanvihreissä kasviksissa. Myös maitotuotteet sisältävät B-vitamiineja. Ainoastaan B12-vitamiinia ei saada kasvikunnan tuotteista ja siksi vegaanien tulisi kiinnittää huomiota tämän vitamiinin saantiin. B12-vitamiinin lähteitä ovat liha, kananmuna, maitotuotteet ja kala.
Järjestys: